Geschiedenis - De moderne ballonvaart

Na 1804 neemt de belangstelling voor het ballonvaren snel af. In de 19e en het begin van de 20e eeuw wordt de ballon alleen gebruikt door meteorologen en militairen maar de beide wereldoorlogen maken hier grotendeels weer een einde aan.

De eerste echte heteluchtballon, zoals wij die nu kennen, wordt in 1970 in ons land geïntroduceerd, de PH-BEN. Sindsdien is het ballonvaren, voornamelijk als recreatie maar ook als promotie- en reclamemedium, steeds populairder geworden. De huidige ballons zijn, zeker qua veiligheid en comfort, niet meer te vergelijken met de ballon van de gebroeders Montgolfiër. Tegenwoordig wordt een heteluchtballon gemaakt van een zeer licht, sterk en vrijwel ontbrandbaar soort nylon.

Een veilige sport

Mede hierdoor is het tegenwoordig mogelijk heteluchtballons te maken in vrijwel alle denkbare vormen, de zogenaamde ‘special shapes’. De ballon, ook wel envelop genoemd, is met roestvrijstalen kabels bevestigd aan een frame dat weer vastzit aan de mand waarin de piloot, de eventuele passagiers en de gasflessen (gevuld met propaangas) zich bevinden. De mand is gemaakt van gevlochten riet. De ballon wordt niet meer verwarmd door het verbranden van stro en wol maar door een geavanceerde gasbrander die zich op het frame aan de onderkant van de ballon bevindt. Dit geheel zorgt voor een zeer solide constructie waardoor ballonvaren een bijzonder veilige aangelegenheid is geworden.

In Nederland staan momenteel ongeveer 440 heteluchtballons (en twee gasballons) geregistreerd.